Iets verloren of gevonden

Als u iets verloren of gevonden heeft, meld dit dan via verlorenofgevonden.nl of bij de receptie in het gemeentehuis.

Iets verloren of gevonden melden

Wat moet u weten

U heeft iets gevonden:

  • U kunt een gevonden voorwerp zelf bewaren of afgeven bij de gemeente. Paspoorten, identiteitskaarten, rijbewijzen en andere identiteitspapieren moet u altijd afgeven bij de gemeente.
  • Bewaart u zelf het voorwerp, dan bent u tijdelijk de beheerder en zorgt u dus ook voor het onderhoud. Als de rechtmatige eigenaar zich meldt, moet deze eventueel gemaakte kosten binnen een maand aan u vergoeden. Doet de eigenaar dit niet, dan wordt u de eigenaar.
  • Gevonden voorwerpen met een waarde tot € 450 bewaart u 3 maanden. Gevonden voorwerpen met een waarde van meer dan € 450 bewaart u 1 jaar. Meld de rechtmatige eigenaar zich niet binnen de bewaarperiode, dan wordt u de eigenaar.

Verloren voorwerpen kunt u op 2 manieren melden:

  • Registreer uw voorwerp op verlorenofgevonden.nl.
  • Meld het verlies van het voorwerp bij de receptie van het gemeentehuis. U krijgt dan een kopie van de melding van vermissing.

U vergroot de kans op terugvinden door het voorwerp zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven.

Uw voorwerp ophalen

Gemeenten plaatsen alle gevonden voorwerpen op verlorenofgevonden.nl. Is het voorwerp gevonden, dan neemt de gemeente contact met u op. Check de website zelf ook regelmatig, omdat niet altijd meteen duidelijk is dat het gevonden voorwerp van u is. Neem bij het ophalen bij de receptie in het gemeentehuis mee:

  • Melding van vermissing of kopie van uw digitale melding
  • Identiteitsbewijs