Experiment met deelfietsen tussen Losser en Enschede
Vandaag startte in Losser een experiment met het aanbieden van deelfietsen. Het gaat om 8 elektrische fietsen van aanbieder Bolt. De fietsen staan in Losser in de fietsenstalling aan de Gronausestraat nabij ’t Lossers hoes/Cowyn en bij de bushalte aan de Hoofdstraat/N731.
In eerste instantie zetten we 8 deelfietsen in. Het kan zo zijn dat er op bepaalde momenten meer Bolt-deelfietsen in Losser staan. Bijvoorbeeld omdat gebruikers met eenzelfde deelfiets vanuit Enschede naar Losser fietsen. Zij kunnen (voor nu) alleen uitchecken binnen de bebouwde kom van de kern Losser en in Enschede.
Wethouder Jaimi van Essen: “Ik ben blij met dit experiment in Losser. Deelvervoer wordt steeds belangrijker. Met deze deelfietsen hebben ook inwoners en bezoekers van Losser meer mogelijkheden om duurzaam en flexibel te reizen. Omdat je de fietsen zowel binnen de kern Losser als binnen Enschede kan gebruiken kan je makkelijk van de ene naar de andere gemeente fietsen. Zo fiets je duurzaam naar je werk of bezoek je als Enschedeër eenvoudig het centrum van Losser.”
Samen met wethouder Mobiliteit Marc Teutelink van gemeente Enschede maakte wethouder van Essen de eerste meters op de deelfietsen. Teutelink: ‘Deelvervoer geeft mensen meer vrijheid om een vervoermiddel te kiezen dat past bij hun reis. Misschien kun je de auto laten staan en in plaats daarvan een elektrische deelscooter of deelfiets gebruiken. Zeker op relatief korte ritten zoals tussen Losser en Enschede. Zo dragen we allemaal ons steentje bij aan de duurzaamheidsopgave en bovendien is het nog gezonder ook’.
Hoe werkt het gebruik van een Bolt deelfiets?
Om een Bolt e-bike te huren heeft de gebruiker de Bolt-app nodig. Hierin moet een betaalmethode gelinkt zijn aan het account. Het gebruik van een E-deelfiets van Bolt kost € 0,19 per minuut. Een gebruiker kan een fiets maximaal 30 minuten pauzeren en een rit kan maximaal 60 minuten duren, inclusief pauze. Het pauzeren is ook mogelijk buiten de kern Losser.
Gebruikers volgen via de Bolt-app een aantal korte en simpele stappen. Daarna is de e-bike klaar om te gaan.
Vragen of een klacht?
De klantenservice van Bolt is 24/7 bereikbaar. Klachten (bijvoorbeeld verkeerd geparkeerde fietsen) worden in de regel van maandag tot en met vrijdag binnen 1 á 2 uur opgelost. Melden kan via de app van Bolt of via enschede@bolt.eu.