Verhuizing vanuit het buitenland

Beschrijving

Als u vanuit het buitenland komt en in Losser wilt gaan wonen, dan moet u zich persoonlijk inschrijven. U gaat hiervoor naar het Stadskantoor van de gemeente Enschede. Dit geldt ook voor meeverhuizende gezinsleden. Hiervoor maakt u een afspraak.

Afspraak maken

Tijdens kantooruren kunt u telefonisch een afspraak maken, telefoonnummer 053-5377444.

Voorwaarden

U moet zich inschrijven in de gemeente Losser als u in Losser gaat wonen en langer dan 4 maanden in Nederland verblijft.

Als u verhuist vanuit een land uit de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland, neemt u mee:

  • een geldig paspoort of identiteitskaart;
  • een getekend huur-/koopcontract. Als u bij iemand gaat inwonen, neemt u een schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner mee en een kopie van zijn/haar legitimatiebewijs;
  • Blijft u langer dan 1 jaar in Nederland wonen dan moet u de volgende documenten meenemen
    • een geboorteakte als u in het buitenland bent geboren;
    • een huwelijksakte als u in het buitenland bent getrouwd;
    • een echtscheidingsakte als u in het buitenland bent gescheiden;
    • een bewijs van uw burgerlijke staat op het moment dat u naar Nederland verhuist.

Soms moet een akte worden gelegaliseerd. Alle informatie over legalisaties van documenten (Rijksoverheid.nl).

Als u verhuist vanuit een land buiten de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland, neemt u mee:

  • een geldig paspoort;
  • Bewijs van uitschrijving, als u verhuist vanuit Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba, Sint Eustatius;
  • een bewijs dat u rechtmatig in Nederland mag verblijven. Als u in het buitenland al een aanvraag voor een verblijfsvergunning heeft ingediend, dan heeft u een (Machtiging tot Voorlopig Verblijf (MVV) in uw paspoort of u bent al in het bezit van een verblijfsvergunning. Kunt u dit niet aantonen door middel van bovengenoemde documenten dan krijgt u van de gemeente een Bewijs van Bekendmaking mee. U maakt een afspraak met de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) voor het aanvragen van een verblijfsvergunning en levert daar het Bewijs van Bekendmaking in. Zodra de gemeente het Bewijs van Bekendmaking van de IND heeft ontvangen, gaan wij u inschrijven;
  • een huur-/koopcontract. Als u bij iemand gaat inwonen, neemt u een schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner mee en een kopie van zijn/haar legitimatiebewijs;
  •  Blijft u langer dan 1 jaar in Nederland wonen dan moet u de volgende documenten meenemen:
    • een geboorteakte als u in het buitenland bent geboren;
    • een huwelijksakte als u in het buitenland bent getrouwd;
    • een echtscheidingsakte als u in het buitenland bent gescheiden;
    • een bewijs van uw burgerlijke staat op het moment dat u naar Nederland verhuist.

Soms moet een akte worden gelegaliseerd. Alle informatie over legalisaties van documenten (Rijksoverheid.nl).

Contact

Kunt u niet vinden wat u zoekt of wilt u meer informatie, laat het ons weten via het contactformulier.