Verhuizen naar Nederland

Als u vanuit het buitenland komt en in Losser wilt gaan wonen, dan moet u zich persoonlijk inschrijven. U gaat hiervoor naar het Stadskantoor van de gemeente Enschede. Dit geldt ook voor meeverhuizende gezinsleden.

Hiervoor maakt u een afspraak. Bel hiervoor 14 053 (binnen Nederland) of  +31 53 481 8181 (vanuit het buitenland).

In English: if you want to move to Losser from another country, you have to register at the municipality in person. You need to bring family members who are moving with you to this appointment as well.

You can make an appointment at the city hall of Enschede by calling 14 053 (within the Netherlands) or +31 53 481 8181 (from abroad).

U moet zich inschrijven in de gemeente Losser als u in Losser gaat wonen en langer dan 4 maanden in Nederland verblijft.

Verhuist u naar Losser met een nationaliteit van een land binnen de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland, dan neemt u mee:

  • een geldig paspoort of identiteitskaart;
  • een getekend huur-/koopcontract. Als u bij iemand gaat inwonen, neemt u een schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner mee en een kopie van zijn/haar legitimatiebewijs;
  • Blijft u langer dan 1 jaar in Nederland wonen dan moet u de volgende documenten meenemen
    • een geboorteakte als u in het buitenland bent geboren;
    • een huwelijksakte als u in het buitenland bent getrouwd;
    • een echtscheidingsakte als u in het buitenland bent gescheiden;
    • een bewijs van uw burgerlijke staat op het moment dat u naar Nederland verhuist.

Soms moet een akte worden gelegaliseerd. Alle informatie over legalisaties van documenten (Rijksoverheid.nl).

Verhuist u naar Losser met een nationaliteit van een land buiten de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland, dan neemt u mee:

  • een geldig paspoort;
  • Bewijs van uitschrijving, als u verhuist vanuit Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba, Sint Eustatius;
  • een bewijs dat u rechtmatig in Nederland mag verblijven. Als u in het buitenland al een aanvraag voor een verblijfsvergunning heeft ingediend, dan heeft u een (Machtiging tot Voorlopig Verblijf (MVV) in uw paspoort of u bent al in het bezit van een verblijfsvergunning. Kunt u dit niet aantonen door middel van bovengenoemde documenten dan krijgt u van de gemeente een Bewijs van Bekendmaking mee. U maakt een afspraak met de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) voor het aanvragen van een verblijfsvergunning en levert daar het Bewijs van Bekendmaking in. Zodra de gemeente het Bewijs van Bekendmaking van de IND heeft ontvangen, gaan wij u inschrijven;
  • een huur-/koopcontract. Als u bij iemand gaat inwonen, neemt u een schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner mee en een kopie van zijn/haar legitimatiebewijs;
  •  Blijft u langer dan 1 jaar in Nederland wonen dan moet u de volgende documenten meenemen:
    • een geboorteakte als u in het buitenland bent geboren;
    • een huwelijksakte als u in het buitenland bent getrouwd;
    • een echtscheidingsakte als u in het buitenland bent gescheiden;
    • een bewijs van uw burgerlijke staat op het moment dat u naar Nederland verhuist.

Soms moet een akte worden gelegaliseerd. Alle informatie over legalisaties van documenten (Rijksoverheid.nl).

Het doorgeven van een verhuizing is gratis.

Goed om te weten: geeft u niet uw verhuizing door, dan kunt u een bestuurlijke boete krijgen.

U maakt een afspraak door te bellen naar 053 5377 444 of vanuit het buitenland +31 5377 444.