Door het coronavirus is onze dienstverlening aangepast. Bekijk de informatiepagina over corona voor de meest actuele informatie. Hier vindt u ook regelingen voor ondernemers.

Briefadres aanvragen

Als u geen vast woonadres in Nederland heeft, dan kunt u zich tijdelijk inschrijven op een adres van iemand die u kent, bijvoorbeeld een familielid, vriend of een kennis. Dit heet een briefadres. Op het briefadres woont u niet, maar ontvangt u alleen uw post. U vraagt een briefadres aan bij de gemeente waar uw familielid, vriend of kennis woont. De persoon van wie u het adres mag gebruiken moet daar toestemming voor geven. 

Stuur de documenten hieronder altijd mee met uw aanvraag. Zo kunnen wij u sneller helpen:

  • Een geldig identiteitsbewijs.
  • Schriftelijke toestemming van de persoon van wie u het adres mag gebruiken. Gebruik hiervoor het toestemmingsformulier. 

Stuur de documenten hieronder alleen mee als dat voor uw situatie nodig is:

  • Een (kopie van het) huur- of koopcontract als u een andere nieuwe woning heeft, maar hier nog niet ingeschreven kan worden.
  • Een (kopie van het) contract of overeenkomst van bijvoorbeeld een zorginstelling of een gevangenis.  
  • Een document waaruit blijkt dat u korter dan 8 maanden in het buitenland woont. Bijvoorbeeld een kopie van een retourvliegticket, stageovereenkomst of een brief van uw werkgever.

Het aanvragen van een briefadres is gratis. 

Goed om te weten: de gemeente kan u een bestuurlijke boete geven als u verkeerde informatie doorgeeft.
 

Het gebruik van een briefadres is meestal een tijdelijke oplossing 

Er zijn verschillende situaties waarin u een briefadres nodig kan hebben. Bijvoorbeeld:

  • U bent dak- of thuisloos;
  • U kunt tijdelijk niet in uw eigen huis wonen vanwege een echtscheiding of een breuk in een lange relatie;
  • U heeft een tijdelijke oplossing nodig, omdat u een nieuwe woning krijgt en u al uit uw oude woning vertrekt;
  • U heeft een ambulant beroep en hebt daarom geen vast woonadres. U bent bijvoorbeeld binnenvaartschipper of circusartiest;
  • U gaat korter dan 8 maanden naar het buitenland. En u heeft uw woning onderverhuurd of opgezegd;
  • U verblijft in een zorginstelling (verpleeghuis, verzorgingshuis) of een blijf-van-mijn -lijfhuis;
  • U verblijft in een instelling voor kinderbescherming;
  • U zit in de gevangenis. 

Informatie voor de persoon die toestemming geeft om het adres te gebruiken

Deze persoon is meestal de hoofdbewoner of iemand van 18 jaar en ouder die toestemming mag geven. Als u toestemming geeft voor het briefadres houdt dan rekening met:  

  • dat u ervoor zorgt dat u de post geeft aan de persoon aan wie het geadresseerd is;
  • dat u verplicht informatie moet doorgeven aan de gemeente als de persoon een woonadres heeft en dit niet aan de gemeente doorgeeft;
  • dat u niet verantwoordelijk bent voor eventuele schulden van de persoon die uw adres als briefadres gebruikt;
  • dat het geen gevolgen heeft voor uw aanslag gemeentelijke belastingen en toeslag(en).

 

Een briefadres vraagt u aan door een mail te sturen naar adresonderzoek@enschede.nl. Schrijf in de mail:

  • Uw naam
  • Uw BSN
  • Uw telefoonnummer
  • De reden waarom u een briefadres nodig heeft.

U kan ook 053 53 77 444 bellen om een briefadres aan te vragen.

De gemeente belt u binnen 2 werkdagen om uw aanvraag te bespreken.