Twentse gemeenten blijven investeren in toeristische marketing en promotie

Het Algemeen Bestuur van Regio Twente heeft ingestemd met een jaarlijkse bijdrage van de 14 Twentse gemeenten aan de toeristisch marketing en promotie.

Zij trekken hiervoor ruim zes ton per jaar uit. Dat is de overheidsbijdrage voor het vermarkten van toeristisch Twente via de nieuw gelanceerde campagne ‘Tijd zat, in Twente’. Deze is ontwikkeld door Twente Marketing in samenwerking met het ondernemersinitiatief Gastvrij Twente. Deze bijdrage samen met die van ondernemers en van provincie Overijssel is belangrijk om de campagne tot een succes voor toeristisch Twente te maken.

Ondernemers verwachten in 2017 ook circa € 300.000,- bij te dragen aan het toeristische merk Twente. Dat wordt ook voor 2018 verwacht. In de visie “Wij zijn Twente” (2016-2020) op de vrijetijdseconomie van Twente staat dat de sleutel voor het succes bij een sterke verbinding met de ondernemers en stakeholders ligt. Ook is daarin onderschreven dat de ondernemers in de lead moeten zijn bij toeristische marketing en promotie.  De gemeenten hebben met het besluit tot jaarlijkse bijdrage ook voldaan aan de voorwaarde van provincie Overijssel om gezamenlijk te investeren in de vrijetijdseconomie. Binnenkort verschijnt de marketingvisie toerisme Twente 2022.

“Er is nu 10 jaar geïnvesteerd in het toeristische merk Twente, de tijd is rijp om nu samen verder te bouwen op een stevige basisinfrastructuur. Dat doen we met Gastvrij Twente. We hebben tenslotte iets moois te bieden vanuit Twente, kijk naar onze  prachtige route-infrastructuur, de wandel en fietsgemeenten die zijn verkozen door consumenten en aansprekende initiatieven, zoals Twente Culinair en Congresregio Twente. De tijd van oogsten is nu aangebroken,” zo benadrukt Hans van Agteren, Wethouder Enschede en voorzitter portefeuilleoverleg Vrijetijdseconomie Regio Twente. “Een goede marketing van het toeristisch merk Twente en een krachtige toeristische infrastructuur draagt bij aan de groei van werkgelegenheid, meer bestedingen en meer overnachtingen in deze sector. Kortom het versterkt de Twentse economie.”

Bijdrage aan Twentse economie is groot

De impact van de vrijetijdseconomie voor Twente is groot. Zowel maatschappelijk als economisch belang. Jaarlijks besteden dag- en verblijfsgasten voor ontspanning, zakelijke doeleinden, evenementen, een bezoek aan vrienden en/of familie of onderwijs, tientallen miljoenen euro’s in Twente. Daarnaast biedt de sector ook werk aan mensen met een lage opleiding. De sector draagt € 167 miljoen bij aan de Twentse economie en is verantwoordelijk voor 18.590 banen. Toerisme zorgt ook voor nieuwe investeringen, culturele uitwisselingen en een betere infrastructuur. Een goed ontwikkelde vrijetijdseconomie is belangrijk in Twente als aantrekkelijk woon- en leefgebied en daarmee ook voor het vestigingsklimaat. Het is daarmee een belangrijke pijler onder de ambities van Twente.

Twente Marketing

Twente Marketing, uitgevoerd door MarketingOost met merkleider Quirine ter Haar aan het roer, is verantwoordelijk voor het vermarkten van toeristisch Twente. Daarvoor is de campagne ‘Tijd zat, in Twente’ ontwikkeld. Twente Marketing werkt samen met (toeristisch/recreatief) bedrijfsleven, VVV's/TTI's, ondernemersverenigingen, evenementenorganisatoren, cultuur-en natuurpartijen, gemeenten en provincie Overijssel. Met haar activiteiten vergroot ze de bekendheid van Twente, wat moet leiden tot meer bezoekers, die langer blijven en meer besteden.

Uitgelicht