Door het coronavirus is onze dienstverlening aangepast. Bekijk de informatiepagina over corona voor de meest actuele informatie. Hier vindt u ook regelingen voor ondernemers.

Meer digitale service voor inwoners van de gemeente Losser

Vanuit je luie stoel kun je tegenwoordig van alles regelen. Dat is gemakkelijk en snel. De gemeente Losser heeft daarom haar digitale dienstverlening uitgebreid. “Voor een geboorteaangifte, een voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap hoef je de deur niet meer uit. Dat regel je via www.losser.nl, de site van de gemeente”, vertelt wethouder Anja Prins.

Online geboorteaangifte doen vanuit het ziekenhuis of huis 

Inwoners die in het ziekenhuis bevallen kunnen sinds juni al online geboorteaangifte doen. We bieden alle kersverse ouders nu ook de mogelijkheid om vanuit huis aangifte te doen. “Het voordeel is dat de ouders nu samen aangifte kunnen doen. Met DigiD wordt makkelijk én veilig ingelogd om de geboorte door te geven, de verloskundige accordeert dit, waarna wij de akte opmaken. Al 80% van de nieuwe ouders doet de geboorteaangifte online”, aldus Prins.

Eenvoudig ‘voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap’ doorgeven

Ook een ‘voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap’ kan sinds kort online doorgegeven worden. “Deze feestelijke gebeurtenis kunnen inwoners vanuit huis volledig digitaal zelf regelen, inclusief de betaling. Tot voor kort kon dit deels digitaal en moest nog altijd aan de balie betaald worden. Inloggen kan nu via DigiD en na het invullen van gegevens kies je de trouwlocatie en de trouwambtenaar die bij jullie past. Betalen gaat eenvoudig met IDEAL. Wij krijgen een compleet digitaal dossier binnen. Dit scheelt tijd en is minder foutgevoelig. Komen inwoners toch liever naar de balie? Dan kan dat natuurlijk ook.”


Met één druk op de knop alle aktes bij de hand

Niet meer zoeken in akteboeken, maar met één druk op de knop de akte op het scherm. “In de gemeente Losser kunnen we dit nu in ons systeem van burgerzaken. Zo hebben we nog sneller toegang tot alle aktes zoals van geboorte, overlijden of huwelijk. De ontwerpers hebben hier zelfs een innovatieprijs voor gewonnen! In de toekomst kunnen gemeenten daardoor nog makkelijker gegevens uitwisselen. Zo hebben collega’s aan de balie alle stukken bij de hand om de inwoners zo goed mogelijk te helpen. En daar doen we het uiteindelijk voor!”