Rekenkamer
De Rekenkamer onderzoekt of plannen van de gemeente goed werken. Ook onderzoekt de Rekenkamer of geld goed gebruikt wordt. En de Rekenkamer onderzoekt of de gemeente zich aan de regels houdt. Als u vindt dat de Rekenkamer iets moet onderzoeken, kunt u dit vragen.
Contact
Neem contact op met de Rekenkamer:
- E-mail: griffie@losser.nl
- Bel met 053 - 537 72 90
Wat moet u weten
Elke gemeente moet een Rekenkamer hebben. Dit is verplicht en staat in de gemeentewet. De gemeente regelt dit zelf en bepaalt hoeveel geld ze hiervoor uitgeeft. De Rekenkamer beslist zelf welke onderwerpen zij onderzoekt. Soms vraagt de gemeenteraad aan de Rekenkamer om iets te onderzoeken
De onderzoeken gaan over onderwerpen die maatschappelijk, politiek of financieel belangrijk zijn. Meestal is er een onderbouwd vermoeden dat er iets niet goed gaat. De Rekenkamer mag alle documenten van de gemeente bekijken. De onderzoeksresultaten zijn openbaar en worden gepresenteerd aan de gemeenteraad.
Leden
De Rekenkamer bestaat uit 4 leden die geen relatie hebben met de gemeente. Ze kunnen dus onafhankelijk en objectief hun werk doen. De leden zijn:
- Jelle Kort (voorzitter)
- Mike Loman (lid)
- Ben Herbers (lid)
- Johan de Kruijf (lid)
De Rekenkamer krijgt bij het werk hulp van een secretaris: Mart van Lagen.
Samen met andere gemeenten
De gemeente Losser heeft een Rekenkamer samen met de gemeenten Dinkelland en Oldenzaal. Er kunnen samen onderzoeken worden gedaan of apart per gemeente. Een overzicht van alle stukken staat op Rekenkamer Noordoost-Twente.
Meer informatie
Animatie Rekenkamerwerk (Van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers & Rekenkamercommissies)