Tourist info De Lutte-Losser gaat met de tijd mee

Het is Lente. Daarmee start het toeristisch seizoen weer. Ook in de gemeente Losser. Toeristen komen niet uit zichzelf naar de Schatkamer van Twente. Daarvoor is promotie en enthousiasmering nodig. Tourist info is er druk mee. Vertegenwoordigers directeur Elke Roolvink en voorzitter Gerald ten Thij vertellen over verandering en vernieuwing van de toeristische sector.

Het is Lente. Daarmee start het toeristisch seizoen weer. Ook in de gemeente Losser. Toeristen komen niet uit zichzelf naar de Schatkamer van Twente. Daarvoor is promotie en enthousiasmering nodig. Tourist info is er druk mee. Vertegenwoordigers directeur Elke Roolvink en voorzitter Gerald ten Thij vertellen over verandering en vernieuwing van de toeristische sector.

Een kleine mijlpaal viert het duo deze week. Het nieuwe toeristisch magazine 2024-2025, met een oplage van 15.000 exemplaren, komt uit. Het magazine wordt in Noordoost-Twente en langs de grensstreek verspreid onder toeristen en belangstellenden. Het blad bevat informatie over uitjes, evenementen, accommodaties, horeca, winkels en allerlei andere interessante zaken binnen de regio. 

Welkome verfrissing

Ooit was de Losserse toeristische informatievoorziening aangesloten bij de landelijke VVV. Vanwege de hoge kosten en het oubollige imago werd besloten om zelfstandig verder te opereren onder de vlag van Tourist info. “Die stap bood een welkome verfrissing in de organisatie,” weet Elke, “De Tourist info’s zijn de fysieke informatiepunten in de gemeente Losser. In De Lutte opereren we vanuit Dorpshoes Erve Boerrigter met een fysiek inlooppunt en een  centraal kantoor. In Beuningen zijn we ondergebracht in Restaurant ’t Sterrebos en in Overdinkel binnenkort bij Tuincentrum Wolters, daar krijgen we een inspiratiewand. Tourist info in Losser opent binnenkort bij slijterij ’t Raedthuys in de Sint Maartenstraat. Het bedrijf waar we in Losser eerst bij in zaten, Uit in Twente, is pas geleden verhuisd naar de steenfabriek. Het is mooi dat we bij lokale ondernemers terecht kunnen. Het is bijna niet meer van deze tijd om een apart gebouw in te lopen om daar uitgebreide informatie op te halen.”

125.000 kijkers

De verfrissende transitie van VVV naar Tourist info buigt informeren en aanbieden om naar inspireren en ervaren. Elke: “De laatste jaren doen we steeds meer digitaal. Een toerist die naar Twente komt, verdiept zich vooraf online in het gebied waar hij naar toe wil. Daarom is het belangrijk dat we via ons platform ‘Visit De Lutte-Losser’ met website en sociale media laten zien wat we in de gemeente kunnen bieden. Online informatie over mogelijke uitjes, horeca, campings, winkels en mooie plaatjes en filmpjes van de omgeving zijn daarvoor heel belangrijk. De website wordt 300 tot 400 keer per dag bezocht. We zijn nu zelfs actief op TikTok. Ons eerste filmpje is maar liefst 125.000 keer bekeken. Dat hadden vooraf ook niet verwacht. Het mooie is dat je hiermee je doelgroep uitbreidt met jongeren. We moeten meegaan met de tijd. Als we alleen maar een folder zouden uitgeven, hadden we nu al niet meer bestaan.”

Enthousiaste en betrokken leden

De Tourist info kent 140 leden in de gemeente Losser, veelal actief in de horeca en retail. Van Lossers Voetcomfort tot De Bloemenbeek. Met het ledengeld en de jaarlijkse subsidie van de gemeente Losser worden activiteiten gefinancierd die gepromoot worden. Eens per jaar wordt tijdens de algemene ledenvergadering over het reilen en zeilen verantwoording afgelegd. “De leden zijn erg betrokken,” vertelt Elke, “Ze zijn enthousiast en willen altijd helpen bij activiteiten. We pakken samen projecten op als bijvoorbeeld het uitgeven van een wandelrouteboekje met hotspots samen met De Wilmersberg, De Stroper en Erve Middelkamp. Happen & Trappen met diverse horeca of de toeristenpas waarbij toeristen kortingen kunnen krijgen of profiteren van leuke acties.” Daarnaast organiseert de Tourist info zo nu en dan een interessante workshop. Vorig jaar werden de leden wegwijs gemaakt in het gebruik van Instagram en bij de aftrap van dit toeristisch seizoen leren ze hoe je mooie bruikbare foto’s voor sociale media maakt met de smartphone.   

Ondernemersverenigingen 

Met wethouder Milad Lahdo en de beleidsambtenaren van de gemeente Losser is het contact goed. “De gemeente is aanwezig bij de kwartaalvergaderingen die we bij de SOGL samen met andere ondernemersverenigingen hebben,” legt Gerald uit, “Zo horen we van elkaar en maken we afspraken met elkaar. De jaarkalender wordt door ons bijgehouden. We proberen elkaar te versterken daar waar we overlap hebben, zoals bijvoorbeeld met Centrum Management Losser,  en nauw samen te werken.” 

Vrijwilligers

Om de promotie en activiteiten in goede banen te leiden is mankracht nodig. Bij de Tourist Info is 1,5 fte in dienst en verder draait de organisatie op de 50 vrijwilligers. Elke verklaart: “Het beeld leeft vaak dat een vrijwilliger als gids fungeert of een folder meegeeft, maar het is meer dan dat. Ook allerlei administratieve taken, het uitzetten en beheren van routes en het vullen van bijvoorbeeld de website wordt door vrijwilligers gedaan. Zij zijn actief bij het ontwikkelen van activiteiten of arrangementen. Het is wel een uitdaging om mensen hiervoor te blijven interesseren. Als we geen jonge aanwas hebben, is het moeilijk om onze taken georganiseerd te krijgen. 

Inwoner als ambassadeur

Hoe ziet de Tourist Info erover tien jaar uit? “Dan moet je haast een visionair zijn om die vraag te beantwoorden,” lacht Gerald, “We moeten sowieso een verdere digitale slag slaan. Misschien moeten we inspelen op Artificial Intelligence (AI). Het gastheerschap van de Tourist info verandert, waarbij we ons af moeten vragen of we dan die inlooppunten nog wel nodig hebben.” Buiten kijf staat dat de gemeente Losser gepromoot moet blijven. Daar zijn beiden het roerend over eens: “We hebben zoveel moois te bieden. De Tankenberg en het Lutterzand zijn bekend, maar wandel of fiets eens over het nieuwe Lagapad van Losser naar Glane of bezoek het Gerardus Majellapark in Overdinkel. Veel inwoners weten niet eens wat in de eigen gemeente te beleven valt aan natuur, activiteiten of musea. Door die dingen zelf te ervaren, kun je anderen vertellen over de omgeving. Onze eigen inwoners als ambassadeurs van de gemeente. We mogen met recht trots zijn op dit mooie gebied.” 

Het toeristisch magazine “Ontdek de Schatkamer van Twente”  is op 140 locaties af te halen in de gemeente Losser (horeca, winkels, hotels, Tourist info punten). Kijk voor actuele informatie op www.visitdeluttelosser.nl of volg de Tourist info op Facebook, Instagram, TikTok en X 

Elke en Gerald Tourist Info.

Cover Touristisch magazine 2024

Pagina 11 - Foto tankenberg 2

Tekst: Astrid Olde Olthuis
Fotografie: Jennifer Oude Nijhuis en archief Tourist info